Zapisz się na WEBINAR i dowiedz się jak pracować na własnych zasadach i zarabiać więcej niż kiedykowiek wcześniej

Ponoć tylko 6 uścisków ręki dzieli nas od dowolnie wybranej osoby na całym świecie. Czy tak jest rzeczywiście? Nie wiem, ale za to jestem przekonana, że w marketingu sieciowym każda poznana osoba oferuje nowe możliwości. Dlatego opanowanie sztuk networkingu to podstawa! Mam dla Ciebie 10 zasad skutecznego networkingu w MLM.Czym w ogóle jest networking? To „nawiązywanie kontaktów i utrzymanie pozytywnych relacji w celu wymiany informacji oraz wzajemnego wsparcia w sferze zawodowej”. Budując i pielęgnując znajomości, w razie potrzeby możemy zwrócić się do danej osoby o pomoc lub udzielić pomocy komuś innemu – co tworzy symboliczny dług wdzięczności. W marketingu sieciowym networking jest sposobem, by rozwijać sieci konsumenckie, budować zespoły oraz tworzyć własną markę osobistą.

Wybierając się na event networkingowy, odpowiednio się przygotuj. Pamiętaj, by prezentować się schludnie i profesjonalnie, oczywiście miej przy sobie też zapas wizytówek. A co dalej? Zastosuj tych X zasad skutecznego networkingu w MLM – i nie tylko.

1. Miej jasny cel

Jeśli idziesz na spotkanie networkingowego, ale w sumie nie wiesz po co, to lepiej jednak zostań w domu.

Zastanów się i ustal sam ze sobą, czy idziesz szukać potencjalnych klientów, partnerów biznesowych czy może tym razem zależy Ci na czysto towarzyskim aspekcie? Bez odpowiedzi na to pytanie będziesz się bezowocnie kręcić po pokoju zamiast rozwijać swój biznes.

2. Zasada wzajemności

Główna idea, która stoi za networkingiem brzmi: jeśli chcesz zyskać, musisz najpierw dać coś od siebie.

Każdy z nas czuje wewnętrzną potrzebę, by odwdzięczyć się osobie, która zrobiła dla nas coś miłego, pomogła nam, coś nam dała, czegoś nas nauczyła. W networkingu to także działa. Ręka rękę myje – w pozytywnym znaczeniu. Dlatego porzuć nastawienie biorcy i nastaw się na dawanie. Pomyśl: co możesz zaoferować innym? Właśnie na tym się skup, a uwierz, że dostaniesz coś w zamian.

3. 12x12x12

Brzmi tajemniczo? Zasadę 12x12x12 stworzył Ivan Misner i dotyczy ona pierwszego wrażenia, jakie robimy w trakcie networkingu. Składa się na nie to, jak wyglądamy z odległości 12 stóp (ok. 3,5 metra), jak wyglądamy z odległości 12 cali (ok. 30 cm) oraz jakie 12 słów wypowiadamy jako pierwsze.

Dlatego tak ważny jest wizerunek. Z daleka wyglądaj profesjonalnie i przystępnie. Zadbaj też o detale, które uwiarygodnią Twój status. W przypadku kobiet nie przesadzamy z makijażem, który będzie bardzo widoczny z bliska.

4. Postaw na jakość, a nie ilość

Ta zasada ma podwójne zastosowanie. Po pierwsze: nie musisz być na każdym evencie networkingowym w Twojej okolicy. Wybieraj te, które w największym stopniu mogą wspierać realizację Twoich celów.

Po drugie: bieganie z wizytówką od osoby do osoby naprawdę nie daje oszałamiających rezultatów. Zamiast zakładać, że rozdasz sto wizytówek, wybierz poznawanie ludzi. Każdemu poświęć 3 minuty i dowiedz się o nim czegoś, zanim z wyciągniętą ręką popędzisz do kogoś innego.

5. Uścisk dłoni wiele mówi

Wiem, że ten temat poruszany jest od lat – ale to dlatego, że uścisk dłoni naprawdę ma znaczenie. Dlatego nigdy o nim nie zapominaj!

Warto wyćwiczyć sobie taki uścisk ręki, żeby był pewny, wyczuwalny (żadnych „śniętych ryb”!), ale niezbyt mocny. W trakcie powitania uśmiechnij się i popatrz rozmówcy w oczy, a zwiększysz swoją szansę na pozytywną interakcję, silniej zapiszesz się w pamięci drugiej osoby i złagodzisz skutki ewentualnych nieporozumień w trakcie konwersacji.

6. Przygotuj elevator pitch

Tzw. „prezentacja windowa” polega na skutecznym przedstawieniu siebie lub swojej oferty w około 20 sekund. Wybierając się na spotkanie networkingowe, warto ją sobie przygotować.

Taka krótka, entuzjastyczna prezentacja świetnie nadaje się na podobne eventy. Napisz w maksymalnie 15 słowach kim jesteś i czym się zajmujesz. Zadbaj, by było to jak najbardziej atrakcyjne – wyeksponuj swoje zalety, używając języka korzyści. Myślisz, że to niemożliwe w 20 sekund? Pracuj nad swoim elevator pitch tak długo, aż stanie się możliwe!

7. Słuchaj zamiast mówić

Jeśli poznając nową osobę masz ochotę opowiedzieć jej całe swoje życie – zatrzymaj się. Zdecydowanie lepsze efekty osiągniesz, jeśli pozwolisz swojemu rozmówcy opowiadać o sobie.

W tym celu zadawaj dużo pytań, możesz nawet przygotować je wcześniej. Takie podejście ma wiele zalet: nie tylko zostaniesz pozytywnie odebrany, ale także dowiesz się, czy dana osoba może Ci w jakiś sposób pomóc.

8. Łącz ludzi

Nie każda spotkana osoba będzie dla Ciebie przedstawiać wartość pod kątem biznesowym. W takiej sytuacji zastanów się, czy może pomóc kogoś innemu, kogo danego dnia poznałeś.

Przedstawiaj sobie ludzi, z którymi już udało Ci się porozmawiać. Jeśli wywiąże się z tego coś ciekawego, na pewno będą pamiętać, kto to umożliwił i zechcą spłacić dług wdzięczności wobec Ciebie.

9. Notuj

Oczywiście nie w trakcie rozmowy! Jednak po jej zakończeniu zapisz wszystkie najważniejsze informacje, które uzyskałeś. Dzięki temu przy ponownym kontakcie, np. wysyłaniu maila, będziesz miał punkty odniesienia, które w innym przypadku mogą zatrzeć Ci się w pamięci.

Zanotuj na przykład czym się dana osoba zajmuje, jakie problemy rozwiązuje, co może dla Ciebie zrobić i co Ty możesz zrobić dla niej. To naprawdę okaże się pomocne – i to szybciej niż myślisz.

10. Nie czekaj z kontaktem

Do osoby poznanej na evencie networkingowym odezwij się najpóźniej w ciągu 72 godzin. Jak mówią, trzeba kuć żelazo póki gorące! A zwlekając dłużej, dasz rozmówcy do zrozumienia, że nie jesteś zainteresowany znajomością z nim. Nie chcesz pozostawiać po sobie takiego wrażenia, prawda?